dawkowanie.pl

Strona główna 20 lipca 2018 , imieniny : Czesława i Hieronima

Zapomniałem(am) login/hasło

Leki refundowane
wykaz z dnia: 2015.02.20
zgodny z publikacją
Ministerstwa Zdrowia
Czy chodziło ci o:


Artykuły

Kategorie

Witaminy cz. II – witamina C

data dodania: 23.11.2012

Kwas askorbinowy jest niezwykle ważną dla nas substancją. Nie tylko wpływa na poprawę naszej odporności, ale także stymuluje syntezę kolagenu, neutralizuje wolne rodniki, bierze udział w metabolizmie lipidów i syntezie hormonów oraz umacnia ściany naczyń krwionośnych.

Witaminy cz. II – witamina CMy ludzie, tak jak małpy i świnki morskie, nie jesteśmy w stanie sami sobie go zsyntezować. Inne zwierzęta nie mają z tym problemu. Dlatego koniecznie musimy go dostarczać do organizmu wraz z dietą. W jakich produktach najlepiej szukać witaminy C? Przedstawiamy listę najbardziej bogatych źródeł kwasu askorbinowego:

  • owoce dzikiej róży

  • czarne porzeczki

  • truskawki

  • owoce cytrusowe

  • kapusta

  • natka pietruszki

  • brokuły

  • papryka

Niestety, witamina C jest bardzo wrażliwa na obróbkę cieplną, dlatego owoce i warzywa będące jej źródłem najlepiej spożywać w formie surowej. Ponadto strata witaminy C następuje także pod wpływem działania światła, suszenia i dłuższego przechowywania.

Dzienne zapotrzebowanie wynosi 30 – 100 mg/dobę. Niedobór może spowodować wzrost ciśnienia krwi, szkorbut (brak dojrzewania kolagenu w ścianach naczyń krwionośnych, objawami są krwawe wylewy, nadmierne rogowacenie naskórka i anemia), zmniejszoną odporność na infekcje czy bóle mięśniowo – stawowe. Szczególnie narażone są na niego osoby starsze, kobiety ciężarne i karmiące, cukrzycy, cierpiący na nowotwory czy zaburzenia jelitowe. Nadmiar także jest szkodliwy. Może on powodować biegunki, sprzyjać tworzeniu się kamieni nerkowych oraz zmieniać działanie niektórych leków na toksyczne.

Autor: Katarzyna Sawczyk


Brak opinii

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz dla artykułu

Zapamiętane apteki

Zapamiętane leki

pokaż wszystkie