dawkowanie.pl

Strona główna 19 września 2018 , imieniny : Januarego i Konstancji

Zapomniałem(am) login/hasło

Leki refundowane
wykaz z dnia: 2015.02.20
zgodny z publikacją
Ministerstwa Zdrowia
Czy chodziło ci o:


Artykuły

Kategorie

Witaminy cz. I – witamina E

data dodania: 16.11.2012

Witamina E jest to grupa związków chemicznych, w których skład wchodzą tokeferole oraz tokotrienole. Nazywana inaczej witaminą płodności, wpływa na prawidłowe funkcjonowanie narządów rozrodczych. Ale to nie jej jedyna funkcja, ma ona bowiem szerokie spektrum obowiązków w ludzkim organizmie.

Witamina EDo najważniejszych funkcji witaminy E należą także:

  • działanie przeciwzapalne i przeciwzakrzepowe

  • zmniejszanie ryzyka powstawania nowotworów

  • spełnianie roli naturalnego przeciwutleniacza

  • stabilizacja błon komórkowych.

W jakich produktach można ją znaleźć? Należy ona do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Jej największe bogactwo prezentują tłuszcze roślinne, dlatego warto sięgnąć po olej słonecznikowy, sojowy czy rzepakowy. Występuje także w produktach zbożowych, zwłaszcza tych pozyskanych z ziaren pszenicy.

Jednak nie zawsze zawartość witaminy E w danym produkcie spożywczym jest taka sama. Istnieje wiele czynników, które mogą przyczyniać się do jej utraty. Przede wszystkim jest ona wrażliwa na promieniowanie UV, tlen i ogrzewanie. Dlatego żywność najlepiej trzymać w miejscu ciemnym, na przykład w szafce i ograniczyć jej obróbkę termiczną.

Zwiększone zapotrzebowanie na witaminę E zależy od wieku, stylu życia oraz schorzeń, z jakimi się zmagamy. Oto lista osób, które powinny zwiększyć jej podaż w diecie:

  • osoby starsze

  • matki karmiące

  • kobiety w ciąży

  • sportowcy

  • chorzy na Alzheimera

  • cukrzycy

  • palacze papierosów

  • osoby z upośledzonym mechanizmem wchłaniania.

W przypadku, kiedy ilość witaminy E dostarczanej do organizmu jest niewystarczająca, mamy do czynienia z tak zwaną hipowitaminozą, czyli inaczej mówiąc z jej niedoborem. Objawami są bezsenność, nerwowość, zwiększenie podatności na infekcje czy zwiększenie powikłań cukrzycy. Natomiast nadmiar witaminy E, czyli tak zwana hiperwitaminoza, nie jest szkodliwy. Ludzki organizm bardzo dobrze ją toleruje. Jedynymi efektami ubocznymi mogą być: bóle głowy, osłabienie, zmęczenie, senność, podwójne widzenie czy też zaburzenia jelitowe.

Autor: Katarzyna Sawczyk


Brak opinii

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz dla artykułu

Zapamiętane apteki

Zapamiętane leki

pokaż wszystkie