dawkowanie.pl

Strona główna 30 lipca 2014 , imieniny : Julity i Ludmiły

Zapomniałem(am) login/hasło

Leki refundowane
wykaz z dnia: 2013.01.01
zgodny z publikacją
Ministerstwa Zdrowia
Czy chodziło ci o:


Artykuły

Kategorie

Witamina C źródłem zdrowia

data dodania: 09.02.2012

Witamina C bez wątpienia jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Sięgamy po nią szczególnie chętnie w okresie jesienno-zimowym w celu wzmocnienia układu odpornościowego. Korzyści płynące z jej stosowania są jednak znacznie większe.

witamina CWitamina C, inaczej kwas askorbowy skraca czas trwania przeziębienia i grypy. Dzieje się tak, ponieważ aktywizuje ona działanie komórek układu odpornościowego (fagocytów) do walki z chorobotwórczymi drobnoustrojami. Naukowcy zaobserwowali również zależność między poziomem witaminy C w organizmie a częstotliwością zapadania na choroby nowotworowe. Wykazano, że im niższy poziom kwasu askorbowego, tym większe ryzyko pojawienia się nowotworu. Właściwości te można wytłumaczyć antyoksydacyjnym działaniem, a więc ochroną całego organizmu przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Uaktywnia ona również procesy wychwytywania i unieczynnienia komórek zmienionych nowotworowo.

Prawidłowa kondycja skóry zależy w dużej mierze od witaminy C, która aktywnie uczestniczy w produkcji kolagenu i elastyny, dzięki czemu skóra jest elastyczna i napięta.  Jako przeciwutleniacz spowalnia procesy starzenia się skóry, dzięki czemu opóźnia pojawienie się zmarszczek. Ponadto, przyspiesza regenerację uszkodzeń, przyspiesza gojenie się ran i krwawych wybroczyn.

Kwas askorbowy wpływa również na prawidłowe funkcjonowanie naczyń krwionośnych, chrząstek, dziąseł i kości.  Jest to ważny składnik ułatwiający wchłanianie żelaza w układzie pokarmowym, dzięki czemu uczestniczy pośrednio w syntezie czerwonych krwinek i zapobiega rozwojowi anemii.

Witamina C nie jest produkowana w organizmie człowieka, dlatego musi być stale dostarczana z pożywieniem. Dzienne zapotrzebowanie na ten składnik wynosi około 60 mg, przy czym należy pamiętać, ze człowiek nie ma zdolności magazynowania jego nadmiaru.  Osoby palące, nadużywające alkoholu, narażone na stres oraz chorzy stosujący antybiotyki powinni spożywać nawet o 40% większe dawki witaminy C- około 90 mg.

Głównym źródłem tej cennej witaminy są owoce jagodowe (czarne porzeczki), warzywa kapustne, natka pietruszki, cytrusy, sok z dzikiej róży i aronii. W pokarmach pochodzenia zwierzęcego znajdują się minimalne ilości- przykładowo mleko krowie w 100 ml zawiera tylko 1 mg kwasu askorbowego.

Witamina C nie jest toksyczna, lecz przyjmowana w nadmiernych ilościach może wywoływać nudności, biegunkę, wymioty, wysypkę skórną a także powstawanie kamieni nerkowych.

Autor: Aleksandra Rak

Źródła: http://www.zdrowie.med.pl 


Brak opinii

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz dla artykułu

Zapamiętane apteki

Zapamiętane leki

pokaż wszystkie