dawkowanie.pl

Strona główna 23 października 2017 , imieniny : Teodora i Seweryna

Zapomniałem(am) login/hasło

Leki refundowane
wykaz z dnia: 2015.02.20
zgodny z publikacją
Ministerstwa Zdrowia
Czy chodziło ci o:


Artykuły

Kategorie

Składniki odżywcze – węglowodany

data dodania: 22.10.2012

Węglowodany to związki organiczne nazywane cukrami. Cząsteczka cukru złożona jest z trzech rodzajów pierwiastków mianowicie z węgla, wodoru oraz tlenu. Ze względu na ich budowę, węglowodany można podzielić na proste i złożone.

Składniki odżywcze – węglowodanyCukry proste, to związki które składają się z pojedynczych cząsteczek. Należą do nich między innymi glukoza i fruktoza. Ich prosta budowa, powoduje iż są niezwykle łatwo i szybko trawione w naszym układzie pokarmowym. Do źródeł cukrów prostych w pożywieniu należą:

  • białe pieczywo

  • biały ryż

  • pszenny makaron

  • miód

  • biała mąka

Im szybciej dany składnik pokarmowy jest trawiony, tym szybciej my później odczuwamy głód. Dlatego lepiej jest sięgać po węglowodany złożone, których cząsteczki wykazują bardziej skomplikowaną budowę i w związku z tym są dużo wolniej trawione, a my dłużej pozostajemy syci. Można je znaleźć w produktach takich jak:

  • pełnoziarniste pieczywo

  • brązowy ryż

  • makaron pełnoziarnisty

  • pełnoziarnista mąka

  • kasze: gryczana i jęczmienna

  • płatki i otręby owsiane

Poza funkcją odżywczą, węglowodany stanowią także substancje zapasowe. Przykładem może być tutaj glikogen czyli wiązek chemiczny, w który przekształcana jest glukoza jeśli jest jej za dużo we krwi. Poza tym, nie wszyscy wiedzą iż ludzki organizm nie jest w stanie przyswoić każdego rodzaju cukru. Do węglowodanów nieprzyswajalnych należy między innymi błonnik (włókno pokarmowe). Wpływa on korzystanie na funkcjonowanie układu pokarmowego, przyspieszając perystaltykę jelit i tym samym skracając czas bytowania masy pokarmowej w organizmie.

Pamiętajmy, iż węglowodany stanowią niezbędny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu składnik pokarmowy. Ich 1 gram dostarcza nam 4kcal. Nie należy z nich rezygnować. Jednak jeśli chcemy pozbyć się kilku zbędnych kilogramów, warto w codziennej diecie zastąpić cukry proste złożonymi.

Autor: Katarzyna Sawczyk


Brak opinii

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz dla artykułu

Zapamiętane apteki

Zapamiętane leki

pokaż wszystkie