dawkowanie.pl

Strona główna 16 lipca 2018 , imieniny : Marii i Benedykta

Zapomniałem(am) login/hasło

Leki refundowane
wykaz z dnia: 2015.02.20
zgodny z publikacją
Ministerstwa Zdrowia
Czy chodziło ci o:


Artykuły

Kategorie

Proste sposoby na wzmocnienie odporności Cz. I.

data dodania: 18.10.2012

Jesienna słota, wilgoć i coraz częstsze przymrozki sprzyjają przeziębieniom i grypie. Katar, kaszel, gorączka i ogólne osłabienie to tylko część objawów infekcji. Co możemy zrobić, aby się przed tym ustrzec?

przeziębienie a odpornośćPo pierwsze – witamina C!

Pamiętaj, że w trakcie przeziębienia nic nie działa tak dobrze jak witamina C. Ta cenna witamina skraca czas trwania przeziębienia i grypy. Dzieje się tak, ponieważ aktywizuje działanie komórek układu odpornościowego (fagocytów) do walki z chorobotwórczymi drobnoustrojami, dzięki czemu sprzyja szybszemu zwalczaniu rozwijającej się infekcji. Sięgaj więc jak najczęściej po produkty bogate w kwas askorbowy, np. cytrynę. Dodając ją do herbaty pamiętaj, że witamina C ulega zniszczeniu pod wpływem wysokiej temperatury, dlatego sok cytrynowy dodawaj do ciepłej herbaty, a nie do wrzątku.


Niezastąpiony czosnek

Czosnek to od dawna znany i ceniony sposób na zwalczanie infekcji i wzmocnienie układu odpornościowego. Ma on udowodnione działanie bakterio- i grzybobójcze, dlatego zwany jest również naturalnym antybiotykiem. Ponadto czosnek stymuluje do walki z infekcją aktywność białych krwinek, czyli najważniejszych elementów układu immunologicznego.

Najlepsze właściwości zdrowotne posiada świeży czosnek. W okresie zwiększonej zachorowalności na grypę i przeziębienie, najlepiej stosować go codziennie. Co jednak robić, jeżeli zapach i smak tej rośliny jest dla nas nie do wytrzymania? Sięgnąć po gotowe preparaty, w których ekstrakty czosnkowe zamknięte są w kapsułce np. Perełki czosnkowe.


Zbilansowana dieta

Prawidłowe odżywanie odgrywa najważniejszą rolę w utrzymaniu doskonałego zdrowia. Codziennie przyjmowane pokarmy powinny dostarczać nam wszystkich niezbędnych składników odżywczych: tłuszczów, cukrów, białek, witamin i minerałów. Jeżeli nie odżywiamy się prawidłowo, nadmiernie się odchudzamy lub po prostu zapominamy o regularnym jedzeniu, mogą pojawić się niekorzystne dla zdrowia niedobory. Często pierwszym objawem niedożywienia jest osłabienie odporności i ciągłe „łapanie” różnych infekcji. W okresie jesienno-zimowym dbajmy więc o różnorodność posiłków. Warto do codziennego jadłospisu wprowadzić czosnek czy cebulę, owoce (bogate w witaminę C), pokarmy zawierające cynk czy wapń oraz kwasy omega – 3, występujące w olejach roślinnych z pierwszego tłoczenia, np. z oliwek.


Ruch, ruch i jeszcze raz ruch!

Chociaż pogoda za oknem może być zniechęcająca, nie zapominaj o choćby minimalnej dawce wysiłku fizycznego dziennie. Regularny ruch jest korzystny nie tylko dla pracy serca i utrzymania prawidłowej wagi, ale również działa wspomagająco dla naszego układu odpornościowego. Wystarczy krótki spacer, marsz po schodach, czy też najprostsza gimnastyka, by zahartować ciało i przygotować organizm do walki z infekcjami. Ćwicz jednak z umiarem – przemęczenie bowiem osłabia odporność i może przynieść skutek odwrotny od zamierzonego.

Autor: mgr farm. Aleksandra Rak


Brak opinii

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz dla artykułu

Zapamiętane apteki

Zapamiętane leki

pokaż wszystkie