dawkowanie.pl

Strona główna 13 listopada 2018 , imieniny : Stanisława i Mikołaja

Zapomniałem(am) login/hasło

Leki refundowane
wykaz z dnia: 2015.02.20
zgodny z publikacją
Ministerstwa Zdrowia
Czy chodziło ci o:


Artykuły

Kategorie

Prawidłowa dieta w nadciśnieniu tętniczym

data dodania: 23.01.2012

Nieleczone nadciśnienie może prowadzić do groźnych powikłań, takich jak zawał i niewydolność serca, udar mózgu oraz choroby nerek. Odpowiednio zbilansowana dieta może zapobiec tym dolegliwościom.

nadciśnienie tętniczeNadciśnienie tętnicze jest to stan, w którym ciśnienie skurczowe i rozkurczowe jest wyższe niż to uznawane za optymalne dla organizmu i wynosi odpowiednio powyżej 140 mmHg/90 mmHg. 

W początkowej fazie tej choroby do poprawy stanu zdrowia wystarczy zmiana stylu życia. Przede wszystkim należy zwiększyć aktywność fizyczną oraz zmienić sposób odżywiania. Osoby chore na nadciśnienie powinny przestrzegać specjalnej diety opartej na niżej przedstawionych zaleceniach żywieniowych.

Największe znaczenie ma ograniczenie spożycia soli kuchennej (chlorku sodu). Aby to osiągnąć należy zastąpić ją ziołami oraz zrezygnować z gotowych dań w torebkach, sosów instant i kostek rosołowych, które ponadto zawierają duże ilości szkodliwego glutaminianu sodu. Warto również wyeliminować produkty o długim terminie ważności, gdyż zawierają one duże ilości konserwującej soli. Należy unikać kiszonek, słonych przekąsek i produktów konserwowanych, takich jak ryby i mięso z puszki. Jeżeli rezygnacja z soli jest niemożliwa, potrawy należy doprawiać pod koniec gotowania, aby ograniczyć jej wchłanianie.

Kolejnym istotnym zaleceniem jest rezygnacja z napojów zawierających kofeinę: kawy i mocnej herbaty oraz alkoholu. Do gotowania i picia najlepiej stosować niskosodową wodę mineralną, gdyż woda z kranu również zawiera znaczne ilości jonów sodu.

Jednocześnie warto sięgnąć po pełnoziarniste pieczywo, świeże warzywa i owoce oraz odtłuszczone produkty mleczne. Ponadto seler, czosnek, cebula oraz aronia i czarna porzeczka znane są ze swoich hipotensyjnych właściwości. Na obniżenie ciśnienia krwi znakomite są produkty o dużej zawartości kwasów Omega-3 i -6, takie jak tłuste ryby, pestki dyni, migdały i oleje roślinne. Należy je jak najczęściej włączać w niewielkich ilościach do jadłospisu.

Co istotne, zastosowana dieta powinna dodatkowo przyczynić się do zmniejszenia masy ciała, zwłaszcza u osób z nadwagą i otyłych, gdyż każdy zgubiony kilogram obniża ciśnienie krwi.

Zastosowanie powyższych wskazówek żywieniowych znacząco poprawi stan zdrowia, opóźni konieczność wdrożenia leków oraz pozwoli zapobiec przykrym powikłaniom nadciśnienia w przyszłości.

Źródło: http://www.senior.pl; http://www.zdrowie.gazeta.pl

Autor: Aleksandra Rak


Brak opinii

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz dla artykułu

Zapamiętane apteki

Zapamiętane leki

pokaż wszystkie