dawkowanie.pl

Strona główna 19 września 2018 , imieniny : Januarego i Konstancji

Zapomniałem(am) login/hasło

Leki refundowane
wykaz z dnia: 2015.02.20
zgodny z publikacją
Ministerstwa Zdrowia
Czy chodziło ci o:


Artykuły

Kategorie

Prawdy i mity na temat ziemniaków

data dodania: 07.01.2013

Statystyczny Polak zjada około 33 kilogramy ziemniaków rocznie. To bardzo dużo. Stanowią one jednak doskonałe źródło potasu oraz witaminy C. Największe stężenie cennych składników odżywczych znajduje się bezpośrednio pod skórką. Dlatego warto ziemniaki przyrządzać w mundurkach.

Prawdy i mity na temat ziemniakówAby jak najbardziej zminimalizować straty witamin i minerałów, ziemniaki najlepiej piec w piekarniku lub gotować na parze. Gotując je w wodzie spowodujemy, że większość cennych składników pozostanie w garnku. Ponadto wodę solić należy pod koniec gotowania, wtedy ziemniaki nie wchłoną jej nadmiaru, za co z pewnością podziękuje nam nasze serce.

Spożywamy je pod wieloma postaciami: solo, z dodatkiem masła czy śmietany, pieczone lub smażone. Ziemniaki same w sobie nie są bardzo kaloryczne. 100g zawiera jedynie 69 kcal. Ponadto są doskonałym źródłem błonnika pokarmowego – 3,1g / 100 g.

Inaczej sprawa wygląda jeżeli chodzi o ziemniaki przetworzone. 100 – gramowa porcja frytek zawiera aż 303 kcal! Taka sama porcja placków ziemniaczanych to 250 kcal, natomiast chipsów to aż 550 kcal. Jak widać, różnica jest znacząca. Przyczyną takiego wzrostu kaloryczności jest fakt, iż podczas obróbki z tłuszczem, ziemniaki chłoną jego ogromną ilość, a jak powszechnie wiadomo tłuszcz jest wysokokaloryczny (1 g – 9 kcal).

Czym należy się kierować w wyborze ziemniaków? Upewnij się czy nie kupujesz ziemniaków kiełkujących lub o zielonym zabarwieniu. Zawierają one substancję zwaną solaniną, która może wywoływać problemy ze strony układu pokarmowego, oraz jest podejrzewana o działanie rakotwórcze. Jeżeli masz ochotę na frytki, najzdrowsze będą te wykonane samodzielnie w domu. Jeśli jednak nie masz na to czasu, kup frytki proste, zrezygnuj z karbowanych. Nie są one produkowane z ziemniaków, lecz sklejane w specjalnych karbowanych foremkach z tak zwanego suszu ziemniaczanego.

Jeżeli dbasz o sylwetkę i jednocześnie nie umiesz sobie odmówić porcji ziemniaków do obiadu, postaraj się, żeby ich kaloryczność była jak najniższa. Zamiast dodawać do nich masła czy śmietany, dodaj jogurtu naturalnego, mleka i ziół. Do wody, w której je gotujesz dorzuć ząbek czosnku i gałązkę rozmarynu – będą bardzo aromatyczne.

Autor: Katarzyna Sawczyk


Brak opinii

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz dla artykułu

Zapamiętane apteki

Zapamiętane leki

pokaż wszystkie