dawkowanie.pl

Strona główna 20 września 2018 , imieniny : Filipiny i Eustachego

Zapomniałem(am) login/hasło

Leki refundowane
wykaz z dnia: 2015.02.20
zgodny z publikacją
Ministerstwa Zdrowia
Czy chodziło ci o:


Artykuły

Kategorie

Podstawy zdrowego odżywiania - błonnik

data dodania: 17.10.2011

Błonnik powinien być elementem diety każdego, kto kieruje się zasadami zdrowego odżywiania. Warto pamiętać o produktach, które go zawierają, przy przyrządzaniu codziennych posiłków.

błonnikBłonnik, nazywany również włóknem pokarmowym, to substancje pochodzące ze ścian komórkowych roślin. Jego zbawienny wpływ na układ pokarmowy człowieka wynika z faktu, iż błonnik nie poddaje się działaniu enzymów trawiennych. Dzięki temu, normalizuje pracę jelit oraz wspomaga trawienie i ułatwia zachowanie szczupłej sylwetki.

Odchudzające właściwości błonnika wynikają także z tego, że substancja ta wchłania wodę i pęcznieje w żołądku, zmniejszając przy tym uczucie głodu. Ponadto, włókno pokarmowe pomaga w zachowaniu bezpiecznego poziomu cholesterolu we krwi, dzięki wyłapywaniu i usuwaniu z jelit kwasów żółciowych. Poprzez obniżanie poziomu trójglicerydów we krwi, błonnik przyczynia się do zmniejszenia zachorowań na miażdżycę. Włókno pokarmowe pomaga także oczyszczać organizm z toksyn i metali ciężkich, a nawet z substancji rakotwórczych.

Zalecane dzienne spożycie błonnika to około 20 – 40 gramów. W krajach afrykańskich spożycie tej substancji jest nawet do dwóch razy wyższe, przez co odnotowuje się tam bardzo niski odsetek zachorowań na raka jelita grubego i odbytu.

Żadne produkty pochodzenia zwierzęcego nie zawierają włókna pokarmowego. Najbogatszym źródłem błonnika są kasze, zwłaszcza jęczmienna i gryczana, ryż brązowy i pieczywo razowe. Dużo błonnika zawierają także skórki owoców i warzyw. Dodatkowo na rynku dostępnych jest obecnie również wiele produktów wzbogaconych o błonnik i suplementów diety.


Brak opinii

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz dla artykułu

Zapamiętane apteki

Zapamiętane leki

pokaż wszystkie