Teoretycznie sześciolatek jest gotowy, aby pójść do szkoły. Przed szóstym rokiem życia bowiem bardzo intensywnie rozwijał się psychicznie i fizycznie. Wzrosła jego samodzielność, rozwinęła się wyobraźnia, myślenie i pamięć, zwiększyła się możliwość skupienia uwagi i uczenia się. Jednak wyzwaniu, jakim jest rozpoczęcie nauki, sprostać może dziecko, które osiągnęło tzw. dojrzałość szkolną. Jest to najprościej mówiąc równowaga między możliwościami dziecka, a wymogami w szkole. Dziecko w trakcie rozwoju przedszkolnego osiąga dojrzałość w trzech sferach: fizycznej, umysłowej i emocjonalnej.
Przyjmuje się, że dziecko osiąga ją około szóstego lub siódmego roku życia. Dojrzałość kształtuje się w trakcie rozwoju i wychowania, a jej pełne osiągnięcie zależy od tego, czy dziecko w swojej rodzinie i otoczeniu miało sprzyjające warunki. W domu pełnym miłości i emocjonalnego wsparcia, malec nie ma przeszkód w osiągnięciu harmonii we wszystkich sferach dojrzałości. Są jednak dzieci, którym rozwój utrudnimć mogą różne czynniki: brak zrozumienia i uwagi rodziców, zbyt rygorystyczne wychowywanie, złe warunki materialne, traumatyczne przeżycia, a także choroby dziecka. Dla wszystkich tych dzieci rozpoczęcie nauki w szkole może być wyjątkowo trudnym momentem, dlatego wymagają one specjalnej opieki ze strony bliskich.
Zupełnie nowe i niełatwe zadania stają przed dzieckiem wkraczającym w etap szkolny. Pamiętajmy, że dziecko w szkole może czuć się zagubione, gdyż znajduje się nagle w zupełnie innym, nieznanym mu środowisku. Nie zna dzieci, nauczycieli. Musi przystosować się do odmiennego trybu życia, związanego z obowiązkami szkolnymi, a także nauczyć się pracy w grupie i to pod okiem obcego dorosłego (a nie rodziców). Poza tym, malec powinien wykazać się odpornością na wysiłek fizyczny, umysłowy i stres, wynikający z oceniania i rywalizacji. Nauka czytania, pisania, czy liczenia to nowe, nieznane mu dotąd obowiązki.
Jeżeli dziecko nie jest w stanie podołać obowiązkom szkolnym lub nie jest akceptowane wśród nowych kolegów, może stać się agresywne, nieposłuszne, lękliwe bądź też wycofane z wszelkich aktywności. Pamiętając, jak trudny i skomplikowany może być start szkolny, rodzice powinni starać się zmniejszyć niepewność i strach dziecka, poprzez wsparcie i należytą uwagę. Powinni pomagać dziecku w nauce, wykazać się spokojem i cierpliwością i zawsze znaleźć czas na rozmowę. Bez tych elementów, nawet najzdolniejsze dziecko nie osiągnie sukcesów w szkole.
Autor. mgr farm. Aleksandra Rak
Brak opinii
Dodaj komentarzAby dodać komentarz zaloguj się lub Załóz konto