dawkowanie.pl

Strona główna 12 grudnia 2017 , imieniny : Adelajdy i Aleksandra

Zapomniałem(am) login/hasło

Leki refundowane
wykaz z dnia: 2015.02.20
zgodny z publikacją
Ministerstwa Zdrowia
Czy chodziło ci o:


Artykuły

Kategorie

Kobieca dolegliwość- zespół napięcia przedmiesiączkowego

data dodania: 28.02.2012

Zespół napięcia przedmiesiączkowego (PMS) dotyczy niemalże każdej kobiety. Walka z przykrymi objawami niestety nie jest prosta. Poniżej znajdziesz kilka sprawdzonych sposobów na złagodzenie przedmenstruacyjnych dolegliwości.

pmsPMS pojawia się średnio dwa tygodnie do kilku dni przed miesiączką i prawdopodobnie spowodowany jest genetycznie uwarunkowaną wrażliwością organizmu na cykliczne zmiany hormonów płciowych.  Do typowych objawów PMS zaliczamy: depresyjny nastrój, napięcie, drażliwość, lęki, wzmożony apetyt, męczliwość, senność, bóle piersi, głowy, mięśni oraz uczucie ogólnego osłabienia. Ponadto lekarze wyróżniają szczególnie ciężką, dysforyczną odmianę tego zespołu- tzw. PMDD, która poważnie ogranicza aktywność kobiety i wymaga leczenia specjalistycznego.

Osoby z łagodnym zespołem napięcia przedmiesiączkowego mogą wypróbować jedną ze sprawdzonych domowych metod leczenia. Przede wszystkim ważny jest zdrowy tryb życia i odpowiednia dieta. Należy spożywać 3 - 4 niewielkie posiłki dziennie o dużej zawartości owoców, warzyw i produktów pełnoziarnistych oraz wypijać kilka szklanek niegazowanej wody mineralnej. Pożądana jest również umiarkowana aktywność fizyczna (np. aerobik, ćwiczenia relaksacyjne) oraz długi odpoczynek i wysypianie się. Przed miesiączką powinno ograniczyć się spożycie soli, alkoholu, kawy, napojów gazowanych, tłuszczów zwierzęcych oraz potraw wywołujących wzdęcia (kapusta, fasola, groch).

Dostarczanie w pożywieniu odpowiedniej ilości witamin i minerałów, zwłaszcza magnezu, wapnia, witamin A, C, E oraz z grupy B jest niezwykle pomocne w walce z PMS.  Jeżeli uważasz, że twoja dieta nie jest odpowiednio zbilansowana, sięgnij po odpowiedni suplement witaminowy.

W przypadku bólu menstruacyjnego pomocne są dostępne bez recepty preparaty rozkurczowe np. No-Spa, Buscopan. Przydatne mogą być również popularne leki przeciwbólowe np. Ibuprom, Pyralgina, Apap.

W celu złagodzenia przykrych objawów warto sięgnąć również po preparaty ziołowe. Melisa działa uspokajająco, zmniejsza drażliwość i pomoże zasnąć.  Preparaty z imbirem ograniczą uczucie nudności i nadmiernego napięcia. Na rynku dostępne są też również liczne suplementy diety, które dzięki zawartym w nich składnikom, regulującym gospodarkę hormonalną, łagodzą dolegliwości zespołu napięcia przedmiesiączkowego. Zawierają one wyciągi z niepokalanka pospolitego (Vitex agnus-castus), wiesiołka dwuletniego (Oenothera biennis) oraz pluskwicy groniastej (Cimicifunga racemosa).

Autor: Aleksandra Rak

 


Brak opinii

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz dla artykułu

Zapamiętane apteki

Zapamiętane leki

pokaż wszystkie