dawkowanie.pl

Strona główna 11 grudnia 2017 , imieniny : Damazego i Waldemara

Zapomniałem(am) login/hasło

Leki refundowane
wykaz z dnia: 2015.02.20
zgodny z publikacją
Ministerstwa Zdrowia
Czy chodziło ci o:


Artykuły

Kategorie

Jod - mikroelement niezbędny do życia

data dodania: 15.11.2012

Jod jest jednym z tak zwanych mikroelementów, tj. pierwiastków występujących w ludzkim organizmie w śladowych ilościach, jednak niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania. Średnie dobowe zapotrzebowanie na ten pierwiastek wynosi ok 200 μg. Rośnie ono w przypadku zajścia w ciążę oraz procesu karmienia piersią. Jego rola w organizmie jest znacząca. Głównie wchodzi on w skład hormonów tarczycy takich jak tyroksyna i trójjodotyronina.

Jod - mikroelement niezbędny do życiaTarczyca jest gruczołem wydzielania dokrewnego. Jeżeli w organizmie występuje niedobór jodu, tarczyca stara się go pozyskać w jak największej ilości (60% jodu magazynowane jest w tarczycy, pozostałe 40% przypada na jajniki i krew). Powoduje to obrzęki nazywane inaczej wolami. Hormony tarczycy regulują metabolizm. W związku z tym ich zbyt niska produkcja, tak zwana niedoczynność tarczycy powoduje gwałtowne tycie, natomiast ich nadmierna produkcja - nadczynność tarczycy powoduje duży wzrost tempa metabolizmu i chudnięcie.

Bogatym źródłem jodu jest woda morska, dlatego przyjęło się, że wyjazdy nad morze są korzystne dla zdrowia. Dobrym rozwiązaniem było także wprowadzenie do sklepów soli jodowanej.

Skutki niedoboru jodu:

  • Tworzenie wola endemicznego na szyi

  • Nadwaga

  • Złe samopoczucie

  • Obniżenie zdolności umysłowych

  • Obniżona aktywność ruchowa

  • Zmęczenie

  • Suche i łamliwe włosy

  • Szybki puls i kołatanie serca

  • Drżenie kończyn

  • U dorosłych upośledzenie funkcji rozrodczych

  • Trudności w utrzymaniu ciąży

  • U dzieci w okresie pokwitaniowym - zahamowanie wzrostu

  • Występowanie stanów oszołomienia

  • Artretyzm.

Jednak nie tylko niedobór jodu jest szkodliwy, jego nadmiar również. Może prowadzić do niszczenia komórek tarczycy i zaburzeń w syntezie hormonów.

Korzyści wynikające z prawidłowego stężenia jodu w organizmie:

  • Prawidłowy metabolizm komórkowy

  • Łatwość koncentracji

  • Szybkie uczenie się

  • Prawidłowy wzrost

  • Zdrowe włosy i paznokcie

  • Witalność

  • Zdrowa skóra

  • Odpowiedni poziom cholesterolu we krwi

  • Odpowiednia waga ciała.

Produktami spożywczymi bogatymi w jod są:

  • kawior

  • tuńczyk

  • flądra

  • dorsz

  • sardynki

  • białe i czerwone wino

  • mleko.

Jak widać, jod jest bardzo ważnym składnikiem odżywczym mimo, iż jego zapotrzebowanie jest niewielkie. Dlatego bardzo ważne jest, aby produkty w niego bogate były stałym elementem naszej diety.



Autor: Katarzyna Sawczyk


Brak opinii

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz dla artykułu

Zapamiętane apteki

Zapamiętane leki

pokaż wszystkie