dawkowanie.pl

Strona główna 22 września 2018 , imieniny : Tomasza i Maurycego

Zapomniałem(am) login/hasło

Leki refundowane
wykaz z dnia: 2015.02.20
zgodny z publikacją
Ministerstwa Zdrowia
Czy chodziło ci o:


Artykuły

Kategorie

Jak pomóc dziecku w nauce? Cz. II

data dodania: 14.09.2012

Pierwszy tydzień nowego roku szkolnego już za nami. Tym samym na dobre rozpoczęła się nauka i odrabianie prac domowych. Wraz z przekroczeniem szkolnego progu, dziecko odnosi pierwsze sukcesy i pierwsze porażki. O jakości uczenia i wychowania dzieci decydują nauczyciele, sami uczniowie i rodzice. Jaka jest rola rodziców? Bez ich aktywności edukacja dziecka nie będzie udana.

naukaOd samego początku edukacji należy przyzwyczaić dziecko do wykonywania zadań domowych i nauki codziennie w tym samym czasie.  Bez pomocy rodziców we właściwym zaplanowaniu dnia dziecko szybko się zniechęci do pogłębiania wiedzy. Może mu się wydawać, że nauka trwa cały dzień, przez co nie znajduje czasu na przyjemności. Pewne jest, że niedopilnowane w końcu zacznie mieć szkolne zaległości i negatywne oceny. Rodzice powinni zwrócić uwagę na racjonalny podział czasu, którego największą część należy przeznaczyć na odrabianie lekcji i naukę, następną na obowiązki domowe i wreszcie na zainteresowania dziecka. Nie wolno kazać dziecku odrabiać lekcji od razu po zakończeniu zajęć w szkole. Dziecko, tak jak każdy człowiek,  ma prawo czuć się zmęczone i potrzebuje odpoczynku. Czasami wystarczy pół godziny lub godzina przerwy po zajęciach. Dobrym pomysłem nie jest również zasiadanie do pracy bezpośrednio po obfitym obiedzie – ponieważ organizm nastawiony jest na trawienie oraz późnym wieczorem, po godzinie 20 – 21.

Rodzice powinni zapewnić dziecku stałe miejsce, które umożliwi mu naukę w ciszy i spokoju.  Najlepiej, jeżeli będzie to własny pokój i biurko. Biurko należy ustawić tak, aby światło padało z lewej strony, to samo tyczy się lampki (o ile dziecko pisze prawą ręką, jeżeli lewą - na odwrót). Wysokość biurka i krzesła powinna być dostosowana do wzrostu dziecka. Jeżeli w domu jest kilkoro dzieci, a biurko tylko jedno - należy ustalić godziny pracy. Przed przystąpieniem do nauki dziecko powinno uporządkować swoje biurko i przygotować potrzebne książki i przybory. Należy zwrócić uwagę na to, że w trakcie odrabiania lekcji, dziecko nie powinno słuchać radia, oglądać telewizji, grać na komputerze lub przebywać w pomieszczeniu, w którym inni to robią. Wszelkie dźwięki oraz ruchome obrazy obniżają zdolność koncentracji.

Dzieci, które szybko i energicznie pracują, ale łatwo się męczą, naukę powinny zacząć od najtrudniejszego przedmiotu.  Od najprostszych natomiast zaczynają osoby mające trudności z zabraniem się do pracy, aby nie zniechęcać się już na wstępie.  Dziecko mające doskonałą pamięć wzrokową szybko uczy się z książek lub notatek. Pomocne są wszelkie ilustracje, ozdobniki w tekście oraz podkreślenia. Osoby z przewagą pamięci słuchowej wykorzystują przede wszystkim dźwięki, dzięki czemu dużo zyskują w trakcie uważania na lekcji. W domu powinny uczyć się głośno albo słuchać tekstu czytanego przez inną osobę. Rodzic nie powinien odrywać dziecka od wykonywanych zadań, rozmawiać z nim na inne tematy i wydawać poleceń. Wszystko to niepotrzebnie dekoncentruje. Po 45 minutach nauki należy dziecku zrobić około 5-10 minut przerwy, a za wykonanie wyjątkowo trudnych zadań pochwalić.

 

Autor: mgr farm. Aleksandra Rak

 


Brak opinii

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz dla artykułu

Zapamiętane apteki

Zapamiętane leki

pokaż wszystkie