dawkowanie.pl

Strona główna 18 października 2017 , imieniny : Łukasza i Juliana

Zapomniałem(am) login/hasło

Leki refundowane
wykaz z dnia: 2015.02.20
zgodny z publikacją
Ministerstwa Zdrowia
Czy chodziło ci o:


Artykuły

Kategorie

Idealna dieta na lato Cz. II

data dodania: 21.06.2012

Jeżeli w pełni chcesz korzystać z uroków lata, pamiętaj o kilku zasadach żywieniowych, które pomogą ci zachować zdrowie i piękną sylwetkę.

idealna dieta na lato1 - Więcej płynów
W ciągu roku powinniśmy pić 1,5 – 2 litry wody dziennie, a latem, szczególnie w upalne dni nawet trzy litry – najlepiej niegazowanej wody mineralnej, nawadniającej i uzupełniającej pierwiastki utracone z potem. Powinniśmy także jeść dużo świeżych warzyw i owoców oraz pić świeżo wyciśnięte soki, które zawierają duże ilości płynów.

2 - Jedz mniej, ale częściej i regularnie
Zaleca się spożywanie 4-5 posiłków dziennie, co 3-4 godziny, w tym trzy główne, z najważniejszym śniadaniem. Każdy twój posiłek powinien być zaplanowany, odpowiednio zbilansowany i powinien dostarczać wszystkich niezbędnych składników. Należy unikać podjadania między posiłkami, gdyż zaburza to regularną pracę przewodu pokarmowego i może prowadzić do odkładania zbędnych kilogramów. Pamiętaj, nie jedz przed snem! Co najmniej trzy godziny przed pójściem spać wystrzegaj się ciężkostrawnych posiłków, a jeżeli jesteś bardzo głodna sięgnij po niskokaloryczną przekąskę z owoców lub warzyw.

3 - Sięgaj po sezonowe warzywa i owoce
Pomidory, papryka, ogórki, szparagi, rzepa, kalarepa, marchew, morele, brokuły, dynia, brzoskwinia, melony, mango, szpinak, sałata, arbuz, truskawki, cytrusy… - Lista dostępnych w sklepach letnich, soczystych i kolorowych owoców i warzyw jest długa. Możesz je jeść w dowolnych ilościach i przygotowywać na setki sposobów. Nie zapomnij doprawić ich oliwą z oliwek, która pomaga organizmowi przyswoić cenne składniki.

4 - Jedz lekko
Oszczędź sobie w lecie ciężkostrawnych posiłków. Obok warzyw wybieraj chude mięso, takie jak drób, ryby i cielęcina. Do smażenia użyj oliwy z oliwek, a nie masła czy smalcu. Doskonałe mogą okazać się patelnie grillowe lub ceramiczne, gdyż wymagają one użycia mniejszej ilości tłuszczu. Odstaw tłuste mięsa, wędliny i sosy oraz potrawy zawierające śmietanę – zamiast niej używaj gęstego jogurtu lub serka homogenizowanego.

5 - Cenny nabiał
W upalne dni dla ochłody idealnie nadają się jogurty, kefiry i maślanki. Wzmacniają one nie tylko odporność, ale także zawierają dużo wapnia oraz doskonale wpływają na florę bakteryjną przewodu pokarmowego. Przetwory mleczne wchodzą w skład większości chłodników, sosów i deserów, po które tak chętnie sięgamy latem.

6 - Ogranicz sól
Nadmiar dostarczanej soli jest bardzo szkodliwy dla naszego organizmu, ponieważ zatrzymuje w nim wodę i sprzyja rozwojowi nadciśnienia i innych chorób układu krążenia. Niewielkie ilości soli są jednak niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania narządów, dlatego nie można jej całkowicie wyeliminować ze swojej diety. Ponadto, sól obecna jest we wszystkich produktach spożywczych, dlatego można zrezygnować z jej użycia w kuchni, starając się zastępować ją aromatycznymi ziołami.

Autor: mgr farm. Aleksandra Rak


Brak opinii

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz dla artykułu

Zapamiętane apteki

Zapamiętane leki

pokaż wszystkie