dawkowanie.pl

Strona główna 18 października 2017 , imieniny : Łukasza i Juliana

Zapomniałem(am) login/hasło

Leki refundowane
wykaz z dnia: 2015.02.20
zgodny z publikacją
Ministerstwa Zdrowia
Czy chodziło ci o:


Artykuły

Kategorie

Dieta niskocholesterolowa – jedz i zdrowiej!

data dodania: 02.09.2012

Cholesterol jest związkiem występującym w każdej komórce zwierzęcej, niezbędnym do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Istnieją dwa rodzaje cholesterolu - tak zwany dobry – HDL i zły – LDL. Frakcja LDL może odkładać się w ścianie tętnic, prowadząc do zablokowania przepływu krwi i to właśnie jej stężenie w organizmie należy obniżać.

Dieta niskocholesterolowaCałkowite stężenie cholesterolu we krwi nie powinno przekraczać 200 mg w 100 ml osocza. Jeżeli stężenie frakcji LDL przekroczyło wskazaną powyżej normę, należy rozpocząć leczenie i dietę. Przekroczenia norm stężenia cholesterolu we krwi nie można bagatelizować, gdyż niesie to za sobą poważne konsekwencje, takie jak np. miażdżyca, udar mózgu czy zawał serca.

Cholesterol dostarczany jest do organizmu z pożywieniem. Nie jest to jednak jego jedyne źródło – jest on także syntezowany w naszym ciele. Narządem, który jest za to odpowiedzialny jest wątroba. Dlatego warto zbadać jej stan przed podjęciem leczenia hipercholesterolemii, gdyż to ona może ponosić część winy za zbyt wysokie stężenie cholesterolu we krwi.

Bardzo istotna w procesie leczenia jest odpowiednia dieta, której zasady są bardzo proste. Przede wszystkim staramy się ograniczyć przyjmowanie tłuszczów zwierzęcych, które są bogatym źródłem cholesterolu. Można je zastąpić - pozbawionymi cholesterolu - tłuszczami pochodzenia roślinnego. Np. do smażenia zamiast smalcu używamy oleju rzepakowego, do kanapek zamiast masła stosujemy margarynę, zamiast kotletów schabowych spożywamy filet z indyka, a do kawy zamiast tłustej śmietanki dodajemy chude mleko.

Jeżeli mamy nadwagę, ważna jest także redukcja masy ciała. Udowodniono, iż samo schudnięcie skutecznie zmniejsza poziom cholesterolu we krwi. Dodatkowo spożywać należy produkty bogate w błonnik tj. warzywa, owoce i pełnoziarniste pieczywo. Poniżej lista zalecanych produktów:

• Tłuszcze roślinne – olej rzepakowy, oliwa z oliwek, margaryna do smarowania kanapek

• Chude mięso – kurczak, indyk, wołowina, cielęcina

• Chudy nabiał – mleko, jogurty, kefiry

• Produkty pełnoziarniste – pieczywo, kasze, makarony

• Warzywa i owoce.

Autor: Katarzyna Sawczyk


Brak opinii

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz dla artykułu

Zapamiętane apteki

Zapamiętane leki

pokaż wszystkie