dawkowanie.pl

Strona główna 19 października 2018 , imieniny : Piotra i Ziemowita

Zapomniałem(am) login/hasło

Leki refundowane
wykaz z dnia: 2015.02.20
zgodny z publikacją
Ministerstwa Zdrowia
Czy chodziło ci o:


Artykuły

Kategorie

Co jeść na kolację, aby nie przytyć?

data dodania: 14.01.2013

Kolacja jest ostatnim posiłkiem, jaki spożywamy danego dnia. Statystyczny Polak konsumuje ją między godziną 18.00 a 21.00. Powinna ona dostarczać 20 - 25% dziennej racji pokarmowej. Ponadto istnieje zalecenie które mówi, że należy ją spożywać na 2 - 3 godziny przed snem.

Co jeść na kolację, aby nie przytyć?W trakcie snu nasz organizm potrzebuje dużo mniej energii niż w trakcie dnia. W ciągu dnia jesteśmy aktywni i spalamy znacznie więcej kalorii niż w nocy. Śpiąc spalamy ok 68 kcal na godzinę. Zatem kiedy śpimy 8 godzin, spalamy 544 kcal.

W związku z tym zjadanie obfitego posiłku przed snem mija się z celem. Nasz organizm nie zdąży zużytkować nadwyżki energetycznej, czego skutkiem będzie odkładanie się tkanki tłuszczowej. Pokarmy ciężkostrawne, takie jak na przykład potrawy smażone, pieczone, ostre i wzdymające długo zalegają w żołądku. Organizm musi się nieźle natrudzić, aby je strawić. Z kolei potrawy lekkostrawne zapewnią nam lepszy i spokojniejszy sen. Dlatego warto zadbać, aby spożywana przez nas kolacja była lekka i niskokaloryczna. Jak to osiągnąć?

Wybieraj produkty o niskim indeksie glikemicznym. Pojęcie indeksu glikemiczego tyczy się jedynie węglowodanów i oznacza łatwość w ich przyswajaniu z danej potrawy. Im jego wartość jest niższa, tym produkt dłużej będzie się wchłaniał. Oznacza to, że cukier trafi do krwi stopniowo, co zapobiegnie szybkiemu wystąpieniu uczucia głodu.

Lista polecanych produktów o niskim indeksie glikemicznym jest długa. Znajdują się na niej produkty takie jak:

  • chleb jęczmienny

  • pumpernikiel

  • kasza gryczana

  • otręby pszenne i owsiane

  • mleko

  • jogurty (najlepiej bez dodatku cukru)

  • mleko sojowe

  • makaron z mąki razowej

Do pieczywa zamiast słodkich dżemów i powideł wybieraj chudy twaróg, chudą wędlinę i surowe warzywa. Twaróg i wędlina są doskonałym źródłem białka. Co prawda 1 gram białka dostarcza tyle samo energii co 1 g węglowodanów (4 kcal), ale białko trawi się znacznie dłużej niż węglowodany, co zapobiega gwałtowanemu powstawaniu uczucia głodu.

Zrezygnuj także z nadmiernego spożywania tłuszczu przed snem. Tłuszcz jest produktem wysokoenergetycznym. Jego 1 gram dostarcza aż 9 kcal. Oznacza to, że 100 ml oleju użytego do smażenia zawiera około 900 kcal! Poza tym tłuszcze hamują wydzielanie kwasu żołądkowego, co spowalnia procesy trawienne.

A zatem - nie trzeba całkowicie rezygnować ze spożywania kolacji aby zachować szczupłą sylwetkę. Wystarczy odpowiedni dobór produktów spożywczych i troska o to, aby nie jeść tuż przed położeniem się do łóżka.

Autor: Katarzyna Sawczyk


Brak opinii

Dodaj komentarz

Dodaj komentarz dla artykułu

Zapamiętane apteki

Zapamiętane leki

pokaż wszystkie